Hideg
januári reggel volt amikor egy ember megállt egy Washington DC-i
metróállomáson és hegedülni kezdett. Hat Bach darabot játszott összesen
negyvenöt percen keresztül. Ezalatt az idő alatt több mint ezer ember
fordult meg az állomáson, legtöbben a munkahelyükre igyekeztek a
csúcsforgalomban. Három perc múlva egy középkorú férfi észrevette a
zenészt. Lelassított, és egy pillanatra meg is állt, majd továbbsietett. Egy perccel
később a hegedűs megkapta az első egydollárosát, egy nő dobta bele a
hegedűtokba anélkül, hogy megállt volna. Néhány perccel később valaki a
falhoz támaszkodva kezdte el a zenét hallgatni, de kis idő múlva az
órájára nézett, és továbbsietett. Legjobban egy hároméves kisfiú
figyelt fel a zenére. Anyukája kézen fogva vezette, de a fiú megállt a
hegedűst nézni. Nemsokára az anyuka továbbhúzta, de a kisfiú közben
végig hátrafelé kukucskált. Ugyanez más gyerekkel is megtörtént,
kivétel nélkül mindegyik szülő továbbvezette őket. A 45 perces előadás
alatt csak 6 ember állt meg zenét hallgatni. Nagyjából 20-an adtak
pénzt, de közben le sem lassítottak. Összesen $32 gyűlt össze. Amikor
vége lett a zenének, és elcsendesedett az állomás, senki sem vette
észre a változást. Senki sem tapsolt, senki sem gratulált. A járókelők
nem tudták, hogy a világ egyik leghíresebb hegedűművésze, Joshua Bell
játszotta a zenetörténelem legnehezebb darabjait 3.5 millió dollár
értékű Stradivari-ján. Két nappal a metróállomásbeli előadás előtt egy
telt házas bostoni színházban lépett fel, ahol a jegyek átlagosan
$100-ba kerültek.
Ez egy igaz történet! Joshua Bell álruhás metróbeli fellépését szociológiai kísérletként a Washington Post
szervezte. Azt vizsgálták, hogy egy hétköznapi környezetben egy
alkalmatlan időpontban vajon felismerjük-e a szépséget, megállunk-e hogy
befogadjuk, és értékeljük-e a tehetséget egy váratlan helyzetben. A
kísérlet eredményének egyik lehetséges következtetése: ha nincs időnk
arra, hogy megálljunk és hallgassuk a világ egyik legjobb zenészét a
zenetörténelem legvirtuózabb darabjait játszani, vajon mi minden más
mellett megyünk el észrevétlenül ugyanígy nap mint nap?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése