2021. január 4., hétfő

#2 Mogyoró

Emlékszem, hogy még kislány voltam, - ami nem most volt :) - Papókám vasárnaponként elment a piacra, és hozott nekem mogyorót. Már amikor lehetett szerezni akkoriban. Nagyon szerettem a nagypapámat, különleges kapcsolatunk volt. És bár abban az időben, amikor én voltam még gyerek (nagy sóhaj és visszarévedés a múltba - kép), nem lehetett ám ilyen mogyorót kapni. De igyekezett nekem szerezni. Mondtam neki: "- Papókám, olyan keményhéjű mogyorót szeretnék!" És ő ment, és amikor tudott szerezni, hozott. Már akkor szerettem, noha tényleg nem lehetett ám csak úgy kapni. Most meg...
De mindig tudott szerezni. Aztán elővette a kis kalapácsát, és a kisszékén megtörte nekem, hogy az Unokája örüljön. 
 
Azóta is van egyfajta rajongásom a mogyoró felé...
Pedig ültettünk mi is itthon a kertben, de a mi talajunk alkalmatlan erre. Sajnos a legtöbb mindenre alkalmatlan a föld... csak a szőlőt bírja, de az meg ugye nekünk nem kell akkora területben, mint amekkora van... :(
Azonban apukám valamit nagyon tud, mert ő jól működik a kertben (ha emlékeztek, írtam már arról, hogy nála aztán még a gazok is vigyázban állnak, már ha vannak :), és ott aztán minden megterem. Már tavaly is egy nagyobb adag mogyorót hoztam el, de most meg...

Nagyon szeretem a mogyorót. Nem titok, rendesen rájárok. Érdekes módon csak én, a gyerekek nem szeretik. Mogyorós csokiban sem! Mindig is tudtam, hogy furcsa gyerekeim vannak. 


Gyerekkoromban a Piros Mogyorós csoki volt a kedvencem. Akkor még nem voltam ennyire csokifüggő, mint most, de szerettem. Azóta nincs olyan finom csoki. Most, hogy már nincs, vagy eléggé aranyáron mérik sima csokival szoktam fogyasztani. A tudat, hogy mogyorós csokit eszek, az is jól esik. :) 

De persze magában is nagyon finom. Csak jövök-megyek, és fogy is. A mogyoró amúgy is egészséges.


Miért jó?

Fehérjékben és zsírokban gazdag, magas energiatartalmú, 100 g magbél 2900 kJ-t, 690 kalóriát, 15,6 g fehérjét, 63,5 g zsírt, 8,7 g szénhidrátot, 3,2 g rostot tartalmaz. Számottevő mennyiségű C, B1, B2 vitamin, és sok értékes ásványi anyag, például kalcium, vas, réz, kálium, magnézium található benne, tehát van alapja annak a hagyománynak, hogy a mogyoró (más csonthéjasokkal, például a mandulával, dióbéllel együtt) "agyat frissítő", a koncentrálóképességet fokozó, egészséges rágcsálnivaló. A szakemberek ajánlása szerint a hetente öt-hat alkalommal fogyasztott maroknyi dió, mogyoró és egyéb magvak segítségével a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát jelentősen csökkenthetjük. Termését az élelmiszeripar, a gyógyászat és kozmetikai ipar is felhasználja.

(Okos info a netről)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése