2016. október 6., csütörtök

A nagy ígéret 3.

FONTOS!!!!
Most szeretném mondani, - lehet, hogy az elején kellett volna - hogy senkinek a hitét, sem meggyőződését  nem szeretném megbántani. Ahogyan Jézus nem személyválogató, úgy én sem szeretnék az lenni.
Ezek a gondolatok csak és kizárólag az én bibliai felfedezéseimet, észrevételeimet tükrözik, senki felé nem fogalmazok meg kritikát, vagy ítéletet. Kérlek, ne is úgy olvassátok, csak egyszerűen mostanság ezeken gondolkodtam, és számba kellett vennem. 
És mivel én adventista vagyok, és számomra fontos a szombat kérdés, itt megosztottam Veletek. 
Együttgondolkodás végett, vagy csak úgy!

Zsidókhoz írt levél 8:10
"Mert ez az a szövetség, melyet kötök az Izrael házával, ama napok után, mondta az Úr: Adom az én törvényemet az ő elméjükbe, és az ő szívükbe írom azokat, és leszek nekik Istenük és ők lesznek nekem népem."
 

Egy másik érv az szokott lenni, hogy az emberek azzal igazolják a vasárnap megtartását a szombat helyett, hogy Jézus ekkor támadt fel a halálból, és ezért a neve az, hogy az Úr napja. Ez azt jelenti, hogy azért mennek a templomba, hogy  emlékezzenek a feltámadásra.

Amit Jézus tett, az a legfontosabb esemény volt a történelemben. 
Mégsem olvassuk, hogy Jézus bárhol is utalt volna arra, hogy ezután, az ő halála és feltámadása után, mi keresztények változtassuk az istentisztelet napját vasárnapra. 
Egyetlen egyszer sem olvassuk azt, hogy Jézus vagy később a tanítványok vasárnap mentek volna gyülekezetbe. Az olvassuk, hogy SZOKÁS SZERINT. És ez nem változott meg Jézus halála után a tanítványoknál sem. Márpedig ők biztosan szóltak volna, ha Jézus mást mond nekik.
Szerintem nem az a legfontosabb nap, hogy mikor támadt fel, ahogyan az sincs a Bibliában, hogy mikor született. Ugye ti is tudjátok, hogy nem karácsonykor? 

Sokkal fontosabb dolog az, ami egyértelműbb számomra, az pedig a keresztsége.
"Eltemettetvén Ő vele együtt a keresztségben, akiben egyetemben fel is támasztattatok az Isten erejébe vetett hit által, a ki feltámasztotta Őt a halálból" Kolossé 2,12

Egyszer volt egy beszélgetésem egy magát kereszténynek valló emberrel. Református volt, esperes volt a férje. Minden beszédében, és szavában gyűlölködő volt a zsidókkal szemben. Szidta őket, úgy gondolta, hogy mindenért ők a hibásak. (Ez nagyon régen volt, és leginkább politikai indokai voltak, de ez akkor sem győzött meg, és azóta sem.) 
Aztán megkérdeztem tőle: "Tényleg ez számít? Kereszténynek mondod magad, de a kereszténység Jézusra épül, aki maga is zsidó volt. Akkor őt is utálod?" Tudjátok mi volt a válasza: "Nem, ő más." - Igen, tudom. Nála elindult az az irányzat, hogy Jézus magyar gyökerekkel rendelkezik. Na, nem már!
Jézus szombatot tartott. A szombat nem a zsidó nép számára adatott, hanem az egész emberiség számára.
És monda nékik: A szombat lőn az emberért, nem az ember a szombatért.

A szombat napot megszentelte a hetedik napon a teremtés.
  •  És megáldotta Isten a hetedik napot, és megszentelte azt; mivelhogy azon szűnt vala meg minden munkájától, melyet teremtve szerzett vala Isten. - I. Mózes 2,3
  • Ő pedig monda nékik: Ez az, a mit az Úr mondott: A holnap nyugalom napja, az Úrnak szentelt szombat; amit sütni akartok, süssétek meg, és amit főzni akartok, főzzétek meg; ami pedig megmarad, azt mind tegyétek el magatoknak reggelre.- II. Mózes 16,23
Jézus megmutatta az embereknek, már itt, hogy mit jelent a szombat. Az én családom például teljesen kiakadt, amikor megtudták, hogy szombatot ünneplek. Azt gondolták, hogy majd nem fogok az állatoknak enni adni, meg a gyerekeimnek sem, mert TILOS. Azt gondolták, hogy ez felelőtlenség. 
De nem így van.
Igen, szombaton nem főzök, helyette elkészítem pénteken az ebédet. Lehet, hogy többet kell főzni, de akkor az egész napom pihenéssel tud eltelni. És ha valaki éhes, megmelegítjük az ételt, sőt az állatok sem éheznek szombaton, nem böjtöltetjük őket. :) Ez csak buta hiedelem.
Volt olyan, emlékszem, amikor elmentem a templomba, és mondta az egyik presbiter, amikor megkérdezték, hol hogy a felesége? "Otthon. Mire megyek, a meleg ebédnek kész kell lennie!" - ez volt a válasza. Hol van ebben a felesége és az ő lelki élete?
LEHET SZOMBATON JÓT CSELEKEDNI!
Nem tiltja a Biblia. 
A farizeusok állandóan fogást kerestek Jézuson és a tanítványain. Amibe bele lehetett kötni, belekötöttek. 
Most is bele lehet, mert a családom és az egykori állítólagos barátaim sokszor kötekedtek ezzel, hogy nektek ezt sem szabad, meg azt sem. Mindent lehet, csak nem minden használ. :) És másik nap is meg tudom csinálni. :)
A Biblia azt mondja, az Úr napja valójában a szombat. (Ezt egyébként a helyi református lelkész is megerősíti, és sok lelkész ismerősöm. Sőt, a katolikus egyház is ezt vallja.)

Néhány idézetet szeretnék megosztani veletek más vallások, felekezetek gondolataiból ezzel kapcsolatban:

"Mi vasárnapot ünneplünk a szombat helyett, mert a Római Katolikus Egyház a laodiceai zsinaton (i.u. 364-ben) a nyugalomnap megünneplését áthelyezte a szombatról vasárnapra.” Peter Geiermann: Katekizmus. 50. old.
"Ha nem volna hatalma erre, nem tehette volna meg azt, amit különben az összes keresztény vallás egyhangúan jóváhagy, azaz nem helyezhette volna a hét első napjának, a vasárnapnak megtartását a hét hetedik napjának, a szombatnak a helyébe, mert ennek a változtatásnak az alátámasztására egyetlen verset sem találunk a Bibliában.” Stephan Keenan: Doctrinal Catechism. 174. old. 

„Teljesen világos, hogy bármilyen szigorúan is ünnepeljük a vasárnapot, nem a szombatot ünnepeljük.”  Dr. R. W. Dale: The Commendements 106. old. (Kongregacionalista)

„Héberül a szombat nyugalmat jelent, és ez a hét hetedik napja... és kerülgetés nélkül meg kell mondanunk, hogy nincs egyetlen törvény sem az Újszövetségben a hét első napját illetően.”
Buck’s Theological Dictionary (Metodista)

„Mindig volt és mindig van egy parancsolat a szombat megünneplésére, de ez a szombat nem a vasárnap. Azonban egy szuszra ki lesz jelentve, látszólagos diadallal, hogy a szombat a vasárnapra lett áthelyezve, minden kötelezettségével, előjogával és szentesítésével együtt. Azt kérdezem: hol található a jelentés egy ilyen áthelyezésről? Az Újszövetségben egyáltalán nem ... Pontosan tudom, hogy az őskeresztény egyház gyakorlatában nem létezett a vasárnap ... Sajnos, a pogányság jelével megbélyegezve és a napisten nevével megkeresztelve jutott el hozzánk, amelyet a pápai hitehagyás elfogadott és szentté avatott és a protestantizmusra hagyta, mint szent örökséget.”   dr. E. T. Hiscot: Baptista Kézikönyv  (Baptista)

A jezsuita szerkesztésű “Szív" újság ugyancsak különösnek találja a protestánsok önellentmondását:
"Következetlenség
A reformátusok nagygyűlésük alkalmával határozatot hoztak, amelyben kérik a kormányt, hogy a vasárnap vallásos megülését jobban mozdítsa elő a polgári munkák fokozottabb eltiltásával.
Nem új ez a kívánság, mert mi katolikusok, már igen sokszor követeltük ugyanezt a kormánytól. Ebben a követelésben most találkozunk a Kálvin hite szerinti polgártársainkkal.
Nem tudjuk azonban megérteni, hogy a protestáns atyánkfiai hogyan mernek lelkesedni a vasárnapért? Hiszen szerintük csak az az igazi vallási igazság, amelyik a Szentírásban van benne és a hagyomány nem lehet döntő a vallás dolgaiban. A Szentírásban pedig az van, hogy a szombatot szenteljük meg, de sehol egyetlen betűt sem találhatunk arról, hogy a szombat helyett az Új-szövetségben a vasárnapot kellene megülnünk. Ezt a kötelességünket egyedül a hagyományból tudjuk.
Onnét tudják a protestánsok is; de azt már nem tudják, hogy amikor a vasárnap mellett buzgólkodnak, tulajdonképp hitük legelső alaptételével kerülnek ellentétbe, mert olyant követelnek, ami a Szentírásban nincs meg.
De hát náluk egy kis következetlenség elcsúszik!"
Csak gondolkodtatni szeretnék ezekkel az idézetekkel. 
De a Biblia egyértelmű:
"Mert a szombatnak is Ura az embernek Fia." - MÁTÉ 12,8
 "És adtam nékik szombatjaimat is, hogy legyenek jegyül köztem és ő közöttük; hogy megtudják, hogy én vagyok az Úr, az ő megszentelőjük." - EZÉKIEL 20,12
"Itt van a szenteknek békességes tűrése, itt akik megtartják az Isten parancsolatait és a Jézus hitét." - JELENÉSEK 14,12
„Én, az Úr, meg nem változom ...” Mal.3,6.
„Jézus Krisztus tegnap és ma és örökké ugyanaz” Zsid.13,8.
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése