2018. augusztus 19., vasárnap

52/7. HOGYAN ÁLLUNK A TEKINTÉLLYEL?

Sok édesanya még a szülői mindenhatóság korszakában nőtt fel. Szemükben a szülők egyszerűen hiba nélkül valók voltak. Hogyan is tehetett vagy mondhatott valaha apa vagy anya olyat, ami nem helyes?

Ma már a legtöbb családban a szülők és gyermekek közti kapcsolat sokkal reálisabb és nyíltabb. És ez jobban megfelel a Biblia tanításának is. A nemzedékek közötti viszony így szívélyesebb és természetesebb.
Gondolkozzunk el ezen néhány percig. Nevezzük a példánkban szereplő két édesanyát egyszerűen Aratónénak és Hegyinének. Éppen beszélgetnek.

Aratóné (Hegyinéhez a szomszédasszonyához): Gondolkozott már azon, hogy milyen kárt okoz, ha fia előtt nemcsak elismeri, hogy hibát követett el, hanem még bocsánatot is kér tőle?
Hegyiné: Mit akar azzal mondani, hogy kárt okoz?
Aratóné: Nem fél attól, hogy elveszti a gyermek bizalmát, úgy értem, hogy nem lesz többé tekintélye előtt?
Hegyiné (csodálkozva): Nem értem, mire gondol. Úgy érti, hogy azért, mert azt mondom: Sajnálom fiam, bocsáss meg! ezzel kárt okozok Péterben? Nem, ezt nem hiszem.
Aratóné: Nos, mi úgy neveltük gyermekeinket, hogy azok felnézzenek ránk. De hogy tehetnénk ezt akkor, ha megmutatnánk nekik, hogy nekünk is ugyanolyan hibáink vannak, mint nekik?
Hegyiné: De hát ezzel eltakarják a gyerekek szeme elő a nyilvánvaló igazságot! A gyermekek nagyon hamar felfedezik, hogy mi is követünk el hibákat. Én megpróbáltam becsületes lenni gyermekeikkel szemben. Péter és Sárika is gyakran hallhatják tőle, hogy "bocsáss meg kérlek" - ha valamit nem jól csináltam. De még soha nem tapasztaltam, hogy emiatt kevésbé tisztelnének, vagy nem bíznának bennem.

A két asszony egy ideig gondolataiba mélyed. Azután Hegyiné lassan folytatja:

Az a tiszteletre méltó személy, akit mindig újra fiam és leányom szeme elé állítok, aki egyedül hibátlan, az Jézus Krisztus. Gyermekeim is tudják, hogy imádkozni szoktam az Úrhoz bűneim bocsánatáért. Higgye el nekem, biztos, hogy nincsenek téves képzeteik az én tévedhetetlenségem felől. De imádkozom azért, hogy mint jó édesanya, segíthessek nekik azt megtanulni, hogy Istentől kérjenek bocsánatot, s hogy ők is mondhatják Neki: Bocsáss meg Uram!
Aratóné: Ez természetesen más megvilágításba helyezi az egész dolgot. Én is azt szeretném ugyanis, ha gyermekeim ezt tennék! (Egy pillanatnyi habozás után): Nem gondolja, hogy nevelési kérdésekben esetleg nem a megfelelő könyvekből tájékozódtam?
Hegyiné: Talán. Én a legjobb tanácsokat a Bibliában találtam. Ennek ezen kívül még az is az előnye, hogy nem változtatja meg minden második, harmadik évben az álláspontját.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése