2019. december 14., szombat

Egészséges adventi naptár - 11. nap

Az az igazság, hogy elég rosszul viselem, hogy még mindig nem vagyok jól. Feküdnöm kellene és pihenni, de erre 3 gyerek mellett nem igazán van lehetőségem, mert ugyanúgy főzni kell, meg intézni a családi hétköznapokat. Azért (is) szeretem a szombatot, mert ilyenkor az ember megáll, és pihen egy napot. Amikor teljesen fel tud töltődni, és elkészül az új hétre. Ez már a 3. szombat, hogy nem tudok elmenni gyülekezetbe, hiszen még mindig erősen köhögök, és elég nehezen vagyok rosszul, ahogy szoktam fogalmazni. Lassan tudok csak kimászni belőle. 
Már nagyon hiányzik, hogy menjek, de mivel sok az idős, nem tervezem őket megfertőzni. 
Meg azért menni, hogy végigköhögjem az istentiszteletet? Mert ez nagyon durva... ha beszélek (na, ez a durva!) akkor a legrosszabb! 
De ugyanígy hiányzik (persze máshogy) az úszás is, mert a mozgás fontos része lett az életemnek. 
Viszont a vitaminokra nagyon nagy szükségünk van. Ilyenkor télen pedig a legjobban a D-vitaminra!

11. Fogyasszunk több D-vitamint!

Az egészséges és változatos étrend mellett a téli időszakban a kevés napfény miatt leginkább a D-vitamin hiányzik a szervezetből. D-vitamin hiányában depresszió, csontritkulás alakulhat ki. A D-vitamin erősíti az immunrendszert, segíti a kalcium és foszfát felszívódását és a csontképzést, rákmegelőző és vérnyomás szabályozó hatása is ismert. Elsősorban a napfény hatására állítja elő a szervezet, de tápanyagbevitellel is pótolható. A szervezetnek főként D-2-re és D3-ra van szüksége. 
Azt szokták mondani, és itt emelik fel a húsevők a kezüket, hogy ne igen, erre mit mondasz!, hogy ez a vitamin csak állati eredetű tápanyagokban fordulnak elő. És hogy a legjobb D-vitamin források a halak. De jó forrás a máj, a tojás, a tej és tejtermékek, teljes kiőrlésű gabonák. Én se halat, se májat nem eszek, tejet abszolút nem iszom, viszont néha fogyasztok tojást (leginkább süteményben, mert azt sem szeretem). Leginkább a túrót szeretem a tejtermékek közül. És persze a teljes őrlésű dolgokat minden mennyiségben. Mivel én sütöm itthon a kenyeret is.  
D-vitamint tartalmazó növények és ételek: gombák fajtától függően (5-12µg/100g), lenmagolaj, kakaóbab, margarin. Lehet ám pótolni a D-vitamint, még a vegánoknak is. 
Továbbá fontos, hogy 10-40 percet napozzunk, azaz legyünk kint, még télen is. A szervezetnek, a testnek szüksége van rá!
És persze (nekem vannak olyan vegán ismerőseim), akik táplálékkiegészítőként szednek D-vitamint. Ezzel egyébként nincs baj.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése