2024. május 13., hétfő

#319. Könyvajánló - Gardner: A dadogó professzor

 Erle ​Stanley Gardner (1889-1970) amerikai író. Ügyvédként kezdte pályáját, először Kaliforniában a mexikói és a kínai kisebbség érdekeit védi, majd egy nagy társaság jogi képviselője lesz. 1921-től ismét ügyvédként dolgozik. 1923-tól álneveken kriminovellákat ír, 1933-ban jelenik meg az első igazi Gardner-krimi a The Case of the Velvet Claus (Bársonyos karmok). Haláláig Gardner 130 detektívregényt írt, szinte nagyüzemi módszerekkel: magnóra diktálta történeteit hat gépírónő gépelte felváltva. 1968-ban elvette titkárnőjét Agnes Jean Berthellt, akiben nem nehéz felismerni Della Street alakját. 1961-ben az amerikai krimiírók nagymesterükké választották. Gardner leghíresebb mesterdetektívjei: Perry Mason, az ügyvéd (80 kötet, 6 film- és 200 tévéváltozat), a Bertha Cool-Donald Lam detektívpáros (ezeket a könyveket Gardner A. A. Fair álnéven írta), s végül a The D. A. Stories-sorozat Doug Selby ügyésztől. A Guiness rekordok könyve szerint Gardner minden idők legsikeresebb detektívregényszerzője, a Biblia és Mao-Cetung művei után az ő könyvei keltek el a legnagyobb – becslések szerint 321 milliós – példányszámban.

Egy újabb Gardner. Meg kell mondjam, hogy ez a kisalakú sorozat a Mesterdetektív kiskönyvtárban nem tetszett. Mármint nem a regény, mert az jó volt, bár azt olvastam róla, hogy a fordítás kicsit idejétmúlt és vannak benne hibák, de ettől függetlenül elég jó volt.

Üdítő kilépés a kortárs krimik kegyetlenségéből. Persze gyilkosság, és rosszfiúk itt is vannak, de valahogy olyan nosztalgikusan emberléptékű ez a világ. Gardnerhez híven pergő cselekmény, pergő párbeszédek és egy kis fejtörő. Sok a félrevezető esemény, de azért sejtettem a megoldást. Jól bonyolította az eseményeket Gardner, a vége mégis logikusan magyarázható. A kis formátum pedig a buszon olvasást és a könnyű szállíthatóságot biztosította. Kellemesen szórakoztam ezen a klasszikus krimin.

Én személy szerint nagyon szeretem az agyafúrt ügyvédet és csapatát. Mondjuk végig furcsa volt (ez is a fordítás lehet), hogy Della Street végig "főnök úrnak" hívja Perry Masont, ezt nem szoktuk meg. De azért felér egy agyi vakációval a történeteinek olvasása. A történet szinte olvastatja magát és elég nehéz letenni addig, míg ki nem derül a megoldás. Eddig minden történetét imádtam és ezzel sem voltam másként.

Idézetek a könyvből:

A legnagyobb gazembereknek van a legbecsületesebb arcuk. Másképpen nem is boldogulnának.

Ne gondolja, hogy mert férfinak született, maga a világ közepe.

Összességében ajánlom.

2 megjegyzés:

  1. Köszi, lehet, hogy kiveszem a könyvtárból. Bár én nem nagyon szeretem a krimiket, de kedvet csináltál.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gardner jó. Nem biztos, hogy ezt a könyvét ajánlanám elsőre. :)

      Törlés