2024. szeptember 29., vasárnap

Nemzeti Kávénap – szeptember 29.

Nemzeti Kávénap – szeptember 29. 

Én nem szeretem a kávét. Az illatát sem. De tény, hogy a profi baristák nagyon szép képeket tudnak készíteni, ami pedig tetszik nekem. 
 
 
Szeptember 29-én, a Nemzeti Kávé Napján ünnepeljük azt a koffein italt, amely életben tart embereket. A Nemzeti Kávénap története kissé borúsnak tűnik. Úgy gondoljuk, hogy szeptember 29-e megrázó emlékeztető volt arra, hogy a hosszú nyár után újra munkába álljon – még akkor is, ha már egy teljes hét van az ősz első napja után. Hiszen az amerikaiak a halogatást művészeti formává változtatták.
 
Másrészt maga a kávé története egyértelműen a 15. századi Jemenig nyúlik vissza. Ami az európaiakat illeti, körülbelül 100 évvel később kapták meg az első ízelítőt – Velence vezetésével. A National Coffee Association szerint ez nem volt zökkenőmentes: „Egyesek gyanakodva vagy félelemmel reagáltak erre az új italra, és a „Sátán keserű találmányának” nevezték. A helyi papság elítélte a kávét, amikor 1615-ben Velencébe került. A vita akkora volt, hogy VIII. Kelemen pápát kérték fel a beavatkozásra. Úgy döntött, hogy megkóstolja az italt, mielőtt döntést hozna, és az italt annyira kielégítőnek találta, hogy pápai jóváhagyást adott neki.
 
Európa első hivatalos kávéháza (nem, nem szolgáltak fel tejeskávét) Velencében 1645 körül nyílt meg.
Az Egyesült Államokban, ha nem lett volna az 1773-as bostoni teaparti, az amerikaiak soha nem cserélték volna fel a teát kávéra. Amikor a gyarmatok fellázadtak III. György király tetemes adója ellen, kifogyott a tea, és bejött a kávé. A dolgok az 1800-as évek közepén kezdtek el igazán átcsapódni, amikor John és Charles Arbuckle testvérek elkezdtek kávét árulni a cowboyoknak az amerikai nyugaton. James Folger sikeresen bemutatta a kávét az aranybányászoknak Kaliforniában. A „speciális” kávé iránti vágy az 1960-as években honosodott meg.
 
Azért itt Magyarországon is elég magas a kávéfogyasztás. Tavaly a teljes magyarországi kávépiac értéke meghaladta a 77 milliárd forintot, ezen belül a kapszulás kávékra 19 milliárd forintot költöttek a vásárlók, ami 9 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A koffeinmentes kávék forgalma értékben 2 százalék volt, volumenben pedig egy százalékát adják a teljes kávépiacnak, mégis elmondható, hogy a kávéfogyasztók több mint harmada rendszeresen fogyaszt koffeinmentes kávét.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése